Każdy kto prowadzi biznes, zadaje sobie sprawę jak ważne jest umiejętne podejście do marketingu. Jednak marketing możemy rozumieć bardzo różnie. Jest to szerokie spektrum różniących się od siebie działań. Jest to obszar, w którym kreatywność i nieszablonowe działanie bywają jak najbardziej mile widziane. Jednym z nieszablonowych podejść do marketingu jest art branding. Na czym polega to podejście wyjaśniamy w tym artykule.
Czym jednak jest art branding i na czym opiera się jego skuteczność?
Jest to promowanie firmy poprzez działania artystyczne. Zakres takich prac marketingowych jest obszerny i może przyjmować różną formę. Wynika to z tego, że sztuka współczesn, na której w dużej mierze opiera się art branding, obejmuje różne dziedziny sztuki. Promowanie firmy może się więc odbywać poprzez malarstwo, rzeźbę, fotografię, a nawet street art, pop art lub muzykę. Kluczem jest zmyślne połączenie tych dwóch wydawałoby się odmiennych światów – biznesu oraz sztuki. Z pozoru wydaje się, że biznes to miejsce w którym panują bezwzględne prawa rynkowe i nie ma tam zbyt wiele miejsca na sztukę. Tymczasem art branding dowodzi, że jest wprost przeciwnie i artystyczne podejście może pomóc biznesowi.
Połączenie sztuki i biznesu jest przykładem efektu synergii
Trzeba odnotować, że z art brandingu korzysta także sztuka. Innymi słowy art branding jest pojęciem, które łączy sztukę oraz biznes w taki sposób, aby uzyskać efekt synergii dla każdej ze stron. Biznes zyskuje dzięki sztuce sprawiając, że marketing jest bardziej kreatywny i w przemyślany sposób dopasowany do wymagań współczesnego wymagającego konsumenta. Z kolei sztuka dzięki biznesowi może dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Eksperci uważają, że art branding jest pozytywnie odbierany zarówno przez osoby reprezentujce biznes jak i przez artystów. Oczywiście zdarza się, że zdania są podzielone i np. ktoś nie wyobraża sobie komercjalizacji jakiegoś dzieła sztuki. Niemniej jednak wiele opinii w sposób pozytywny podchodzi do koncepcji wykorzystania sztuki w komercyjnym świecie. Komercjalizacja jest znakiem naszych czasów i niemal każda dziedzina w mniejszym lub większym stopniu się do tego dostosowuje.